Fysiotherapie Tilburg Reeshof Ketelhavenplein 243
5045 NE Tilburg
T. 013 - 571 82 14
E. info@fysiotherapietilburgreeshof.nl
naar website »
Fysiotherapie Tilburg Noord Schuberstraat 904
5011 CX Tilburg
T. 013 - 455 26 34
E. info@fysiotherapietilburgnoord.nl
naar website »
Pristine Yoga en Pilates

Pristine Yoga en Pilates

Wie ben ik?
Hoi, ik ben Nancy Adams en een Yogaholic. Ongeveer 13 jaar geleden volgde ik voor het eerst een yogales. Ik had in die tijd veel last van rugklachten en migraine en sportte erg veel om mijn rug sterker te maken in de hoop dat dit zou helpen. Ik was verliefd! Het effect van yoga had een onmiddellijk en langdurig effect op me. Ik voelde me ontspannen en ik sliep beter dan ooit! Ik wist meteen dat ik niet meer zonder yoga door het leven wilde.
Ook toen ik begon met het volgen van Pilates lessen voelde ik onmiddellijk dat dit fantastisch is voor het lichaam. Ook Pilates is niet meer weg te denken om mijn lichaam en geest sterk en gezond te houden. Onnodig te vermelden dat de combinatie van yoga en pilates mijn klachten hebben verminderd en mijn lichaam sterk en soepel is. Ik vind de effecten van yoga en pilates zo fantastisch dat ik een paar jaar geleden dacht, dit wil ik delen, dit moet de hele wereld weten!
Intussen heb ik diverse opleidingen gevolgd tot Yoga docente (500 uurs opleiding) en Pilates docente (AALO level, bezig met level 2) en heb ik meer dan 500 uur ervaring in les geven.

Wat is Hatha Yoga?
Yoga betekent verbinding. Verbinding van twee tegengestelde polen. Deze yogales is zowel in- als ontspannend. Tijdens de beoefening van Hatha Yoga verbinden we ons bewustzijn aan alles wat we voelen en kom je uit je hoofd, weg van het denken, en ga je voelen. Een Hatha yogales bestaat uit het uitvoeren van asana’s, Sanskriet voor lichaamshoudingen, en ademhalingsoefeningen.
De asana’s zijn er op gericht je bewust te maken van je lichaam, van spanningen die zich onbewust vast gezet hebben, en je bewust te maken van je ademhaling. Spanning maakt je spieren stijf, waardoor je je niet prettig voelt. Ook wordt door spanning de doorbloeding in spieren en organen minder. Uiteindelijk zorgt spanning voor allerlei klachten: nek-, schouder- en rugklachten, slaap-, concentratie- en ademhalingsproblemen.
Door het bewuste gebruik van de ademhaling tijdens de asana’s wordt de spanning in het lichaam losgemaakt en probeer je deze los te laten. Tijdens de oefeningen merk je dat er een verbinding is tussen je lichaam en je ademhaling. Naarmate je ademhaling rustiger wordt, ontspant je lichaam.

Wat is Pilates?
Het regelmatig beoefenen van Pilates geeft spierkracht, flexibiliteit en meer lichaamscontrole. Pilates verbetert de lichaamshouding aanzienlijk en vergroot de longcapaciteit. De methode vergt concentratie, tijd en inspanning, maar de beloning mag er wezen! Wie de basis van Pilates eenmaal onder de knie heeft, raakt die niet zo snel meer kwijt.
De Pilatesmethode is een zachte en effectieve bewegingsvorm. Doel van Pilates is het creëren van een evenwichtig, sterk spiersysteem en een soepel lichaam. Daarbij worden overbelaste spieren ontlast en verwaarloosde spieren weer geactiveerd en versterkt.
Pilates geeft je de kracht om jezelf te blijven uitdagen, iedere les opnieuw. Het is een constant leerproces, waardoor de methode leuk en afwisselend blijft en de zichtbare resultaten je blijven motiveren.

"In 10 sessions you'll feel the difference,
in 20 sessions you'll see the difference,
in 30 sessions you'll have a whole new body"